Gdy
mowa o wielkich malarzach renesansu włoskiego w głowie automatycznie
pojawia się nam trójka geniuszy: Michał Anioł, Leonardo da Vinci i
Rafaello Santi. Ich dzieła były zjawiskami, które można podziwiać
ilekroć się na nie spojrzy. A Ich samych (życiu i poświęceniu sztuce)
można darzyć głęboką estymą. Jednak Oni, w odróżnieniu od kobiet, mogli w
całym swoim jestestwie poświęcić się pracy.
Na
szczęście Lavinii Fontanie, córce Prospero Fontana, przedstawiciela i
nauczyciela szkoły bolońskiej, udało się oddać sztuce. Kiedy
kontynuowała biznes rodzinny jej współmałżonek zajął się gospodarstwem
domowym i służył jej jako asystent. Dzięki czemu o jej dorobku wiemy
bardzo dużo, może nawet więcej od dorobku jej ojca Prospera. W wielu
źródłach można dowiedzieć się, że po śmierci ojca dokonała się w niej
zmiana, jej styl wyuczony przez ojca zmienił się w styl założycieli
Akademii Carracci- Agostina, Annibale i Lodovica. Lavinia zajmowała się
głównie malarstwem portretowym. Jednym z najbardziej znanym jej tworem
jest Kobieta wilk/ Tognina.
![]() |
Lavinia Fontana- Kobieta wilk/ Tognina |
Dzieło
przedstawia Antoniettę Gonsalvus*. Artystka ukończyła dzieło w 1595
roku, kiedy Antonietta miała 14 lat. Według mnie przedstawia ono głównie
chorobę. Z obrazu wynika, że w przypadku rodziny Gonsalvus nadmierne
owłosienie znajdowało się w głównej mierze na twarzy. Malarka nie
ukazała żadnego profilu Antonietty. Odbiorca spostrzegać ma przede
wszystkim twarz, dlatego modelka kieruje ją wprost na widza. Ma dostrzec
oczy pełne mądrości i zarysowujący się uśmiech, w skutek czego oblicze
jej jest przyjemne. Kiedy widz opuści na chwilę twarz i spojrzy na szatę
modelki mógłby na chwilę pomylić ją z bogato urodzoną damą. Podoba mi
się to. Antonietta, nie wywodząca się ze znaczącego rodu, nie została
ubrana skromnie. Została potraktowana jak dama dworu, ubrana w jak
najlepszą, barwną i kunsztowną suknię. Lavinia ukazała ją bardzo
szczególnie. Choroba nie czyniła jej gorszym człowiekiem.
W dłoniach Tognina trzymała wcześniej zwiniętą w kwadrat zapisaną
kartkę, mówią, że córka Petrusa umieściła na niej historię rodzinną-
pełną zniewagi i poniżenia.
Trzy lata po ukończeniu dzieła, Agostino Carracci namalował obraz, na
którym umieścił Arrigo- brata Togniny. Wokół ustawionego w centrum Arriga, oprócz dwóch postaci (szaleńca i karła), znajdują
się zwierzęta, głównie małpy. Malarz miał zupełnie inną wizję chorób. Lavinia Fontana nie musiała opierać się na stylu mężczyzn, którzy ją
otaczali. Była do nich zgoła niepodobna i odrębna. Była indywidualna,
wszystko kreowała na swój sposób, mając przy tym cechy altruisty i
filantropa, których wielu artystom brakowało.
![]() |
Agostino Carracci- Arrigo Włochacz, Pietro Szaleniec i Amon Karzeł |
*Córka
Petrusa Gonsalvus. Nie wiadomo kim byli rodzice Petrusa, aczkolwiek
wiadomo, że urodził się on na Teneryfie w 1556r., chorował na
hipertychozę. Przez owłosienie na całym ciele trafił na dwór króla
Francji Henryka II Walezjusza. Uznawano go za małpkę. W sile wieku
Petrus związał się z kobietą- zdrową. Mieli pospołu dzieci. Niestety
większość z nich odziedziczyła chorobę po ojcu, w tym bohaterka dzieła
Lavinii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz